• Druppel die emmer doet overlopen

Je grens bewaken, hoe voorkom je een burnout? Met vijf tips.

In dit blog wil ik het eens hebben over DE druppel. Regelmatig krijg ik mensen in mijn praktijk bij wie die beruchte druppel gekomen is die de emmer doet overlopen.

De druppel die de emmer doet overlopen

Als jij je emmer hebt laten overlopen dan ben je over je uiterste grens gegaan waarbij de spreekwoordelijke bom barst, de koek op is en je aan het eind van je latijn bent. De meeste mensen gaan pas op de rem staan als ze eenmaal op dit punt aangekomen zijn. Tja, dan moet je wel. Maar dat is natuurlijk helemaal niet handig en ook ongezond voor je. Deze mensen leer ik de truc van de rode lijn en de groene lijn en die werkt zo: 

De rode lijn en groene lijn

Vaak weet je precies wat er gebeurde op het moment dat je emmer over liep. En vooral, ga na welke keuze daaraan ten grondslag lag. Herken je deze keuze als een patroon in je leven? Bijvoorbeeld: heb jij de keuze gemaakt dat jij niet zo belangrijk bent als je gezin en heb jij jezelf weg gecijferd? Of ben je zo plichtsgetrouw dat je de belangen van je werk voor laat gaan op je eigen welzijn? Ga nu in gedachten naar dat moment en trek daar een dikke rode streep. Dit is de ongezonde grens.

Loop vervolgens terug in de tijd en houdt die rode streep in de gaten. Loop net zolang terug tot je voor het eerst die rode streep in beeld kreeg. Het moment waarop je dacht, het moet niet veel langer meer zo doorgaan, ik voel me hier niet goed bij, ik ben moe of iets dergelijks. Trek op dat punt een dikke groene streep. Dit is het moment dat je op de rem had moeten gaan staan en voor jezelf had moeten gaan zorgen. Dit is de gezonde grens.

Vanaf nu weet jij voor jezelf waar de gezonde grens voor jou ligt. Maar hoe kun je eigenlijk je grenzen bewaken? Ik heb vijf tips.

Je grens bewaken, vijf tips

Tip 1

Het klinkt als een open deur, maar de eerste tip is om ‘nee’ te leren zeggen. En daaraan vooraf komt de vraag: is dit wat ik wil? Want soms zeg je al ja tegen iets voordat je echt hebt nagedacht wat de gevolgen zijn. En durf je niet rechtstreeks nee te zeggen, zeg dan dat je er nog over na wilt denken of dat je het nog niet weet.

Tip 2

Stel jezelf regelmatig de vraag of iets wat op jouw bordje ligt wel jouw verantwoordelijkheid is. Zo niet, laat het dan ook daar waar het hoort. Niet jouw circus, niet jouw apen! Vraag ook eens aan jezelf of aan mensen die jou goed kennen of ze vinden dat je een te groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt of jou als controlfreak ervaren. Zo ja, ga daarmee aan de slag want dat maakt dat je te veel hooi op je vork neemt.

Tip 3

Plan in je agenda tijd voor jezelf. Je hebt met regelmaat tijd nodig om te kunnen ontspannen en ontladen. Heb je daar voor je gevoel geen tijd voor? Dan is het juist de hoogste tijd om jouw momenten van ontspanning in te plannen voor jezelf. En houd je daar dan ook aan!

Tip 4

Stel jezelf regelmatig de vraag wat je nodig hebt. Veel mensen die zichzelf voorbij lopen zijn zich goed bewust wat iedereen om hen heen nodig hebben, maar als je vraagt wat ze zelf nodig hebben dan weten ze het niet. De focus ligt op de wereld om hen heen en niet op hen zelf en hun eigen grenzen.

Tip 5

Misschien nog zo’n open deur, maar wees lief voor jezelf. Push jezelf niet tot het uiterste en wees niet zo kritisch op jezelf. Geef eens eerlijk antwoord op de vraag; als je zo met je vrienden zou omgaan als je met jezelf omgaat, zouden het dan nog je vrienden zijn? Is het antwoord nee, dan is het hoog tijd om met jezelf te gaan spreken en om te gaan zoals je dat ook met je vrienden zou doen.

Hulp nodig?

Herken je dit en vind je het lastig om hier zelf verandering in aan te brengen? Ik wil je met alle liefde hierbij helpen, neem dan contact met mij op om een afspraak te maken.

17 september, 2016|Persoonlijke ontwikkeling|

10 Comments

  1. Ingrid 17 september 2016 om 09:40 - Antwoorden

    Wauw, hier heb ik iets aan! Dank je wel.

  2. dorry 17 september 2016 om 10:09 - Antwoorden

    Dank je

  3. Catharina 17 september 2016 om 19:13 - Antwoorden

    Lieve Mirjam.

    Wat heb je dit weer prachtig beschreven en zoveel mensen zullen hiermee verder kunnen.
    Grenzen zijn zo belangrijk voor iedereen. Het aangaan van je grenzen is een hele grote stap.

    • Praktijk Mirror 17 september 2016 om 20:34 - Antwoorden

      Dank je wel Catharina. Het is zeker een grote stap om je grenzen aan te gaan. Liefs, Mirjam.

  4. Gosse 17 september 2016 om 19:54 - Antwoorden

    Mooi geschreven Mirjam! Xx

  5. Eliesabeth 25 september 2016 om 21:25 - Antwoorden

    Lieve Mirjam,

    Mooi geschreven en bedankt voor de waardevolle tips.

Geef een reactie