Opkomen voor jezelf als hooggevoelig persoon

Opkomen voor jezelf als je hooggevoelig bent is vaak behoorlijk ingewikkeld. Door je gevoeligheid heb je al vroeg geleerd wat de ander van jou verwacht en geef je daar bijna automatisch gehoor aan. Hoe doe je dat dan als je het niet eens bent met wat er van jou wordt gevraagd of tegen je gezegd? 

HSP en aanpassen

Als je heel gevoelig bent, is het eerste wat je doet als je geboren wordt je voelsprieten naar buiten gooien. Je gaat gelijk voelen wie jouw ouders  zijn en hoe het met ze gaat. Immers, je bent van hen afhankelijk voor jouw overleving. En als vanzelf ga jij je aanpassen aan wat zij nodig hebben van jou. Naarmate je opgroeit breidt de groep mensen die je om je heen hebt uit. En bij iedereen die jij ontmoet, gooi jij je voelsprieten uit. Je voelt wie die persoon is en wat die persoon van jou nodig heeft. Meestal voel je ook hoe het met die persoon gaat. Uiteindelijk ben je een soort wandelende zwabber die van alles en iedereen weet hoe het gaat en wat ze nodig hebben. En jij geeft ze wat ze nodig hebben of wat ze van je verwachten, zonder daar ook maar bij na te denken. Herken jij jezelf hierin? Wist je dit al van jezelf? Zo nee, maar herken je het wel? Gefeliciteerd, de eerste stap is gezet.

Jezelf verliezen

Als je altijd maar met je voelsprieten naar de buitenwereld gericht bent, weet je op den duur niet meer wie jij bent in het verhaal. En bovendien lijkt het wel alsof niemand jou en jouw behoeften ziet. Laat staan dat iemand rekening met jou houdt. Je hebt namelijk ook helemaal niet geleerd om aan te geven wat je nodig bent. En opkomen voor jezelf is dan al helemaal een probleem. Want met jouw enorme inlevingsvermogen begrijp jij precies waarom iemand zo doet. En dan mag jij toch niet meer boos worden? Fout! Daar ga je dus de mist in. Ook al begrijp je de ander nog zo goed, dat betekent niet dat jouw beleving er niet mag zijn. Daarin ligt een belangrijke stap naar het leren opkomen voor jezelf. Besluit dat jij net zo belangrijk bent als de ander. Dat ook jouw gevoel en beleving er mogen zijn. Het geeft niks als je niet gelijk weet hoe je je over iets voelt. Soms moet je even rustig achteraf je eigen gevoel ontwarren van alles wat je van de ander hebt opgepikt. Als je eenmaal weet wat iets met je doet, erken dat dan ook en geef het alle ruimte om aanwezig te zijn.

Woorden vinden en terug naar de bron

Als je dan eenmaal hebt ontdekt wat het voorval met je doet, dan zit je vaak met een gevoel waar je niet los van kunt komen. Schiet dan niet in de slachtofferrol, daarmee geef je de regie uit handen. Ga woorden zoeken voor wat er bij jou van binnen gebeurt. Het kan helpen door je even af te vragen wat jij je beste vriend(in) zou adviseren in dezelfde situatie. Wat is het woord voor dit gevoel, waar voel ik het in mijn lijf? Wat je ook nog kunt doen is jezelf afvragen wanneer heb ik dit gevoel nog meer ervaren? En in welke situaties was dat? En als je dan de ervaringen terug volgt in de tijd zou je bij de bron uit kunnen komen. Het moment waarop het is ontstaan. Dan ga je ineens ontdekken dat het een patroon is vanuit een eerdere ervaring. Ga dan eens na wat jij op dat moment nodig had of wat je had moeten/kunnen doen in die situatie. En verbeeld je zo goed mogelijk dat je dat aan jezelf geeft of zo uitvoert. Je zult merken dat er daarna ruimte ontstaat van binnen. Een stukje heling vindt plaats. En bovendien is nu de angel eruit. Een volgende keer dat dit pijnpuntje geraakt wordt, is het makkelijker om het van je schouders te laten glijden.

Voor jezelf opkomen\

Hoe kom je nou voor jezelf op? Door de woorden die jij gevonden hebt te uiten tegen de persoon in kwestie. Door bij de ander neer te leggen wat het met jou heeft gedaan. Vaak neem je ook de verantwoordelijkheid op je van een situatie of iemands anders zijn/haar probleem of gedrag. Leg dit ook in gedachten terug bij de persoon in kwestie. En dat hoeft echt niet gelijk, dat mag ook gerust dagen of zelfs weken of meer later zijn. Er zijn maar weinig mensen die gelijk op de juiste manier voor zichzelf kunnen opkomen. Als je dan het juiste moment tegenkomt of gecreëerd hebt, ga dan eerst vijf keer diep ademenen om jezelf kalm te laten worden. Geef dan rustig aan over welke situatie je het wilt hebben. Spreek vanuit jezelf en vanuit je hart en in de ik-vorm. Geef maar aan wat het met je gedaan heeft. En geef vooral ook aan wat je van die persoon nodig hebt in de toekomst. Vaak is iemand zich helemaal niet bewust dat jij je zo geraakt voelt en willen ze echt wel rekening met je houden.

Als je hulp nodig hebt bij dit proces neem dan contact met mij op, ik help je hier graag bij. Misschien is dit blog over geven vanuit behoefte ook nog interessant om te lezen. En ook het blog over wederkerigheid in relaties.

 

Geef een reactie